Nástroje pro product management

Produktový management obnáší spoustu specifických aktivit, data jsou často rozházená v různých systémech. Zde je přehled nástrojů zaměřených přímo na product management: Productboard, Craft.io, Aha!, Jira a další. Productboard Komplexní systém od českých tvůrců. Obsahuje mnoho užitečných nástrojů, které se pak opakují i v jiných produktech, takže ho popíšu trochu detailněji a u ostatních pak…

Metody určení priorit vývoje software

Co ve vývoji aplikace upřednostit a co musí počkat? Zde jsou hlavní metody pro stanovení priorit při vývoji produktu. Používám mix z níže uvedených metod, ale nedržím se žádné striktně. Nejprve pár úvodních poznámek: Nedělat bezhlavě všechno, co si zákazník vymyslí. Hlasitější zákazník obvykle není ten nejdůležitější. Hodně teorií pracuje se spokojeností zákazníka. Něco však…

Jak získat zpětnou vazbu od uživatelů

Zpětná vazba od uživatelů je základem pro další rozvoj produktu, a nejen digitálního. Tady jsou základní způsoby, jak feedback získat. Je to moje srdeční záležitost, UX výzkumem jsem se věnoval již v internetovém pravěku a marketingový výzkum zabíral velkou část mé pracovní dráhy. Ale pokusím se moc nezabíhat do detailů a v případě zájmu mi…

MRR, LTV, CAC a další SaaS metriky

MRR, ARR, ARPA, LTV, CAC, churn rate jsou základní ukazatele pro provozovatele online aplikace, který účtuje uživatelům poplatky za používání svého software (SaaS – Software as a Service).   MRR – Monthly Recurring Revenue Jde o součet výnosů za měsíc a je to základní finanční metrika pro SaaS produkty. Nejlépe se MRR pochopí na jednoduchých…

Design systémy

Ukázky design systémů, které jsou dostatečně komplexní na to, aby je stačilo vzít a aplikovat běžný online projekt. Výhodou je, že nemusíte znovuobjevovat kolo a trápit se s grafikou na všech úrovních – od základů, přes patterny až po jednotlivé komponenty, protože tuto práci už za Vás udělali profesionálové. Seznam si dělám pro vlastní potřebu,…

AAARRR framework pro růst projektu

AAARRR framework (pirate funnel) popisuje fáze, kterými zákazník prochází při akvizičním procesu. Poskytuje základní metriku a východisko pro hledání úzkých míst akvizičního procesu. Používá se jak u začínajících online projektů, tak ve velkých korporacích. Je možné narazit také na AARRR Framework, což je původní koncept vyvinutý autorem Davem McClurem. Jedno použití frameworku je kvantifikace, ale…

Činnosti v online startupech a SaaS

Provoz firmy poskytující online produkty má svá specifika, ale v zásadě jsou aktivity podobné klasickým firmám. Nejvíce záleží na velikosti firmy a jejím životním stádiu. Jiné je to při startu, kdy jde o přetvoření nápadu do funkční podoby a hledání pozice na trhu, a jiné je to u fungující, i když malé firmy, která už…

GDPR: Předávání dat (data transfer) do jiné země

Právě řeším problematiku předávání osobních údajů do různých zemí z pohledu evropského GDPR a legislativ dalších zemí, tak to sem sepisuji, kdyby se to někomu hodilo. Předávání dat u nás upravuje GDPR a na stránkách ÚOOÚ lze najít také mnoho informací. Data lze předat mimo EU, pokud: 1. Evropská komise vydala dané zemi „rozhodnutí o…

GDPR: smlouva o zpracování osobních údajů

Zde je pro inspiraci seznam odkazů na Smlouvu o zpracování osobních údajů (DPA, Data processing agreement) mezi správcem osobních údajů a zpracovatelem od různých firem. Smlouvy o zpracování osobních údajů se netýkají jen GDPR, ale podepisují se běžně také v ostatních částech světa: EU (GDPR), Brazílie (LGPD), USA California CCPA/CPRA, Virginia CDPA, Colorado CPA, Connecticut…

Jak nastavit opožděné odesílání emailů z Outlooku

Návod, jak v Outlooku nastavit opožděné odesílání emailů o jednu minutu. Stává se mi docela často, že napíšu rychle email a těsně po odeslání si uvědomím, že jsem na něco zapomněl, nebo udělal chybu. Takže mám v Outlooku nastaveno, že každý email po kliknutí na tlačítko Odeslat ještě minutu čeká v outboxu a pak se…

Nástroje pro online dokumentaci a nápovědu

Rychlý seznam nástrojů pro vytvoření online nápovědy a znalostní databáze pro online software. Hledám software pro sebe, ale třeba se to někomu bude taky hodit. Nejprve potřeba ujasnit si své potřeby. U mě to bylo především: redakční systém pro články nápovědy a znalostí možnost na články odkazovat přímo z aplikace (čili vlastní adresa každého článku)…

Kolik dat spotřebuje Skype, MS Teams, Zoom, Meet a další

Každá služba používá odlišné parametry, nastavení a způsoby optimalizace, ale nejvíce záleží na těchto faktorech: 1. Počet lidí v diskusi Účastníci v místnosti se dělí na dvě skupiny: Publishers – ti vysílají svůj videostream a zároveň od ostatních publisherů přijímají jejich videostreamy. Jde např. o účastníky videoschůzek, přednášející u webináře, respondenty focus groups, apod. Subscribers…