Provoz firmy poskytující online produkty má svá specifika, ale v zásadě jsou aktivity podobné klasickým firmám. Nejvíce záleží na velikosti firmy a jejím životním stádiu. Jiné je to při startu, kdy jde o přetvoření nápadu do funkční podoby a hledání pozice na trhu, a jiné je to u fungující, i když malé firmy, která už má porodní bolesti za sebou a chce se více rozvíjet. Protože mě baví hlavně menší a začínající digitální produkty, tak se článek soustředí hlavně na ně. Velké firmy to mají trochu jinak, ale ty mě nezajímají a tak je zde nezmiňuji.

🧭 Product management

Úkol: nastavit správně produkt, řídit a koordinovat všechny aktivity

  • Vytvoření vize a strategií v delší časové perspektivě, positioning produktu na trhu
  • Vlastnosti produktu
  • Produktový design
  • UX, mockupy, prototypy
  • Plán vývoje produktu – priority, roadmapy, termíny, návaznosti, kapacity
  • Vedení backlogu a jeho pravidelná aktualizace
  • Persony
  • Cenotvorba, cenové modely (free trial / freemium), slevy, akce
  • Finance – výnosy, náklady, investice, zdroje financování
  • Sledování analytiky produktu, KPIs
  • Komunikace se všemi stakeholdery

 

💻 Vývoj, technologie

Úkol: vyrobit a provozovat produkt v co nejvyšší kvalitě, v odpovídajícím čase, za odpovídající náklady

  • Řízení vývoje
  • Backend development
  • Frontend development
  • Integrace, API
  • Infrastruktura – servery, cloud, administrace a monitoring
  • Testing, Q&A
  • Security
  • Údržba a profylaxe
  • Technický support, řešení problémů
  • Lokalizace nových jazykových mutací a aktualizace stávajících

 

🧲 Marketing

Úkol: dodat relevantní leady, podporovat značku a komunikovat

  • Marketingová strategie, plánovaní, rozpočet
  • Branding, positioning značky
  • SEO – analýza klíčových slov, tvorba obsahu, backlinky, tracking
  • WWW a tvorba obsahu
  • Marketingové kampaně – PPC, PR, promotions, eventy, atd.
  • Email marketing, newslettery
  • Growth hacking – hledat netradiční způsoby růstu
  • Social media
  • Výzkum trhu, konkurence a zákazníků, uživatelské testování, hodnocení konceptů

 

🎉 Sales

Úkol: konvertovat leady na zákazníky

  • Kontaktovat leady
  • Aktivní vyhledávání potenciálních zákazníků
  • Demonstrace produktů a follow-ups
  • Tvorba nabídek
  • Lead nurturing – nastavení drip kampaní
  • Správa CRM
  • Product demos and follow ups

 

😀 Customer experience

Úkol: podporovat uživatele při používání produktu

  • Tvorba a aktualizace nápovědy a tutoriálů
  • User onboarding – zácvik nových uživatelů
  • Helpdesk – podpora uživatelů na emailu, telefonu, chatu
  • Získávání zpětné vazby od uživatelů
  • Komunita uživatelů, webináře

 

🏢 Další činnosti

  • Finance – billing, účetnictví, daně, reporting
  • Právničina – ochrana dat, agenda GDPR, DPA, podmínky použití, cookies, NDA, ochranná známka, smlouvy se zákazníky i dodavateli
  • Personalistika, nábor, onboarding, odměňování, benefity
  • Backoffice