Provoz firmy poskytující online produkty má svá specifika, ale v zásadě jsou aktivity podobné klasickým firmám. Nejvíce záleží na velikosti firmy a jejím životním stádiu. Jiné je to při startu, kdy jde o přetvoření nápadu do funkční podoby a hledání pozice na trhu, a jiné je to u fungující, i když malé firmy, která už má porodní bolesti za sebou a chce se více rozvíjet. Protože mě baví hlavně menší a začínající digitální produkty, tak se článek soustředí hlavně na ně. Velké firmy to mají trochu jinak, ale ty mě nezajímají a tak je zde nezmiňuji.
🧭 Product management
Úkol: nastavit správně produkt, řídit a koordinovat všechny aktivity
- Vytvoření vize a strategií v delší časové perspektivě, positioning produktu na trhu
- Vlastnosti produktu
- Produktový design
- UX, mockupy, prototypy
- Plán vývoje produktu – priority, roadmapy, termíny, návaznosti, kapacity
- Vedení backlogu a jeho pravidelná aktualizace
- Persony
- Cenotvorba, cenové modely (free trial / freemium), slevy, akce
- Finance – výnosy, náklady, investice, zdroje financování
- Sledování analytiky produktu, KPIs
- Komunikace se všemi stakeholdery
💻 Vývoj, technologie
Úkol: vyrobit a provozovat produkt v co nejvyšší kvalitě, v odpovídajícím čase, za odpovídající náklady
- Řízení vývoje
- Backend development
- Frontend development
- Integrace, API
- Infrastruktura – servery, cloud, administrace a monitoring
- Testing, Q&A
- Security
- Údržba a profylaxe
- Technický support, řešení problémů
- Lokalizace nových jazykových mutací a aktualizace stávajících
🧲 Marketing
Úkol: dodat relevantní leady, podporovat značku a komunikovat
- Marketingová strategie, plánovaní, rozpočet
- Branding, positioning značky
- SEO – analýza klíčových slov, tvorba obsahu, backlinky, tracking
- WWW a tvorba obsahu
- Marketingové kampaně – PPC, PR, promotions, eventy, atd.
- Email marketing, newslettery
- Growth hacking – hledat netradiční způsoby růstu
- Social media
- Výzkum trhu, konkurence a zákazníků, uživatelské testování, hodnocení konceptů
🎉 Sales
Úkol: konvertovat leady na zákazníky
- Kontaktovat leady
- Aktivní vyhledávání potenciálních zákazníků
- Demonstrace produktů a follow-ups
- Tvorba nabídek
- Lead nurturing – nastavení drip kampaní
- Správa CRM
- Product demos and follow ups
😀 Customer experience
Úkol: podporovat uživatele při používání produktu
- Tvorba a aktualizace nápovědy a tutoriálů
- User onboarding – zácvik nových uživatelů
- Helpdesk – podpora uživatelů na emailu, telefonu, chatu
- Získávání zpětné vazby od uživatelů
- Komunita uživatelů, webináře
🏢 Další činnosti
- Finance – billing, účetnictví, daně, reporting
- Právničina – ochrana dat, agenda GDPR, DPA, podmínky použití, cookies, NDA, ochranná známka, smlouvy se zákazníky i dodavateli
- Personalistika, nábor, onboarding, odměňování, benefity
- Backoffice