Postihl Vás náhlý propad návštěvnosti, nezobrazujete se už na předních příčkách Googlu jako dříve? Možná jste byli také postiženi penalizací tohoto vyhledávače. Zde je stručný návod, jak na to přijít a co s tím dělat.
Začalo to jako docela nevinný sezónní propad, který se děje na tomto projektu každý rok. Návštěvnost několik měsíců klesala. Podezřelé to začalo být až ve chvíli, kdy měla přijít sezónní špička. A ona nepřišla. Zatímco intenzita přímých návštěv odpovídala sezónním trendům, traffic z organického hledání stále klesal.
Náš projekt postupně ve výsledích vyhledávání začaly přeskakovat i weby, které žádný obsah neměly. Přidávali jsme nový obsah, nové jazykové mutace stránek, více jsme tlačili na aktivitu na facebooku a twitteru, ale nic nepomáhalo.
Setkal jsem se s několika renomovanými SEO specialisty, ale dostal od nich spíše obecné rady typu publikuj více obsahu, potřebuješ více backlinků, musíš zrychlit stránky, přidej další jazykovou verzi atd. Zkusili jsme všechny rady aplikovat co nejrychleji a zároveň dostatečně dlouho, aby se mohly nějak projevit. Bohužel bez úspěchu.
Začal jsem mít tušení, že moji pozici ve vyhledávání neovlivňuji obsahem stránek, ale že působí něco zvenčí. Začal jsem hledat, co vyhledávači vadí, a narazil jsem na problematiku penalizace od Googlu.
Jak zjistit, že mě Google penalizuje?
Asi to bude na začátku stejné, jako v mém případě – zjistíte, že umístění na klíčová slova se dlouhodobě propadáte a předbíhají vás i stránky, které nejsou zdaleka tak „kvalitní“ nebo relevantní jako ta vaše. Přímým důsledkem je pokles návštěvnosti.
V horším případě se ve výsledcích googlu nezobrazujete vůbec. Výhodou ale zase je, že tento stav zjistíte velmi rychle.
Rozlišují se dva druhy penalizace – manuální a algoritmická.
Manuální penalizace od Googlu
Manuální penalizace (manual penalty) znamená, že někdo z Googlu označil mou stránku, že odporuje pravidlům správných webových mravů a zaslouží si být potrestána. Buď poté zmizí z výsledků úplně, nebo poklesne na nižší pozice. Vlastník stránek se to dozví pomocí Google Search Console (GSM) – je tam sekce Manual Actions a v ní najde upozornění. A pravděpodobně přijde i nějaká notifikace do emailu.
Algoritmická penalizace
Algoritmická penalizace (algoritmic penalty) vlastně ani není penalizace v pravém smyslu. Je to pokles pozice stránky v důsledku změny algoritmu, jakým google vyhodnocuje stránky.
Jak zjistit, zda jste byli postiženi také?
- Jděte do Google Analytics > sekce Acquisition >All traffic > Source/Medium
- V tabulce vyberte Google/organic
- Najděte zlomové datum, ve kterém začal pokles
- Porovnejte, zda v podobném období neproběhla u Googlu změna algoritmů. Dobře zpracované updaty jsou např. na stránkách https://www.rankranger.com/google-algorithm-updates
- Pokud tam najdete nějakou časovou návaznost, tak je docela pravděpodobné, že jste v tom také.
Co dělat, když vás google penalizuje?
Nejprve musíte zjistit, proč je stránka penalizována a zda je postižena jedna adresa nebo celá doména.
V případě manuální penalizace si přečtěte notifikaci v google search consoli v sekci Manual Actions, mělo by to tam být naznačené. V souladu s tím pak opravte stránky a požádejte Google uvolnění. Nejde jen o kliknutí na tlačítko, ale sepsání zprávy, která má shrnovat, co se stalo, upřímný popis, co bylo provedeno v minulosti špatně, jak to bylo opraveno, včetně kontaktu a jména.
U algoritmické penalizace je potřeba prostudovat detaily updatu a najít spojení s vaší stránkou. Nejčastěji se to týká SEO praktik z minulosti – např. nákup zpětných odkazů, black-hat SEO, nekvalitní obsah apod. Řešením je udělat hloubkovou analýzu zpětných linků a zjistit, které mizerně hodnocené stránky na vás odkazují. Pokud jste si vědomi, že jste něco podobného v minulosti zkoušeli, tak se dohodněte s daným člověkem, aby všechny zpětné linky odstranil.
A pak jsou případy – jako ten můj – kdy jsem nikdy šedé praktiky nezkoušel a přesto byly stránky projektu penalizované. Pak se doporučuje použít hloubková analýza zpětných odkazů. Současné komerční nástroje pro SEO umožňují (SEMrush, Backlinko, Serpstat apod.) vylistovat si zpětné odkazy, které na vás ukazují. Tyto nástroje se pokouší také všechny nalezené stránky indexovat a hodnotit i z hlediska důvěryhodnosti. Takže v tabulce zpětných odkazů hledejte také údaj TrustScore (každá služba to může mít pojmenované jinak) a najděte ty nejhorší. Můžete taky zkusit projít všechny ručně, předem se připravte, že to bude náročné na čas i nervy.
Z nekvalitních stránek se pak snažte odkazy na vás odstranit:
- doporučuje se nejprve majitele kontaktovat a snažit se mu domluvit, ale podle mě je to jen ztráta času, pokud jste s majiteli stránek nebyli nikdy v přímém kontaktu
- druhá možnost je říci googlu, že se těchto odkazů vzdáváte (Disawow) – vytvoříte soubor, který nahrajete do GSC
Procházením zpětných odkazů jsem přišel na to, že odkaz na stránky projektu se objevuje i na některých gamblerských stránkách, u některých ve stovkách výskytů kvůli umístění do patičky. Zda to bylo úmyslně nebo neúmyslně se lze jen dohadovat, každopádně jsem provedl disawow v google search consoli.
Strávil jsem s tím několik dní, ale pomohlo to, po čase se začal ranking stránek poměrně rychle zase zvedat.
Také jsem četl pár příběhů o tom, že když se v minulosti použilo black-hat seo, tak už se nepodařilo dostat se v umístění tak vysoko jako dříve, máte prostě u googlu pošramocené jméno a veze se to s vámi.
Držím palce, pokud Vás to taky postihlo, aby se podařilo problém co nejrychleji detekovat a vyřešit!
Další zdroje:
Pokud se s tématem budování zpětných odkazů chcete trochu seznámit, tak doporučuji úvodní kurz od SEMrush: Backlink Management Course with Greg Gifford. Nic pro ostřílené linkbuildery, ale jako úvod do tématu je to výborný zdroj rozsahem i formou.