90% mé práce se děje u počítače, takže se snažím mít vše vyladěné a pokud možno moc neřešit technické záležitosti, je to ztráta času. Zde pár aplikací, které mi pomáhají v každodenní práci.
Osobní produktivita
Todoist: jsem příznivcem GTD a Todoist mi pomáhá udržovat pořádek a plánovat úkoly. Díky všemožným udělátkům, filtrům a náhledům umožňuje pokročilé plánování, já s ním však pracuji velmi jednoduše. Má vychytané uživatelské rozhraní a dělá se s ním strašně rychle. Nejvíc oceňuji rychlé zadávání úkolů a opakující se úkoly – např zadáte „every 1“ a program pochopí, že se má úkol opakovat každý první den v měsíci. Má taky inteligentní přesouvání úkolů, neznám lepší a rychlejší úkolníček. Základní verze zdarma.
OneNote: pro zapisování poznámek používám nejradši papírový blok, ale často se hodí mít poznámky někde v cloudu, abych je měl přístupné odkudkoliv. OneNote se Microsoftu povedl. Používám starou verzi z Office 2016, protože nová verze není ještě tak vychytaná. Zdarma.
Toggl: nástroj na měření času stráveného na různých projektech a činnostech. Vychytaná integrace do Chromu a mnoha systémů. Zdarma.
AutoHotKey: pokročilejší automatizátor pro opakované úlohy. Např. když vyťukám kdekoliv v počítači „_podpis“, tak mi to napíše celou adresu. Zkratek mám asi 50 – tohle opravdu šetří zbytečnou práci (podpis, jméno firmy, ičo, dič, ulice, telefon, texty atd. )
Kancelářské aplikace a project management
MS Office: na Word, Excel, Outlook i Powerpoint nic ve windowsové světě nic nemá. Chápu, že někdo nechce utrácet a stačí mu Libre Office nebo Gdocs, ale já používám pokročilé funkce, potřebuji kompatibilitu, občas si naprogramuji makra. Jestli něco potřebuju ke své práci nejvíc, tak je to právě Word, Excel a Outlook.
Google Suite: Pro běžné úkoly preferuji MS Office. Co se mi ale moc líbí na G jsou možnosti automatizace přímo ve funkcích Gdocs. Také jejich form builder je šikovný, když potřebuji vložit formulář na web, používám z G Suite.
Freedcamp.com: z malé aplikace pro project management se postupně vyvinul uživatelsky velmi příjemný systém s mnoha funkcemi. Používám pro většinu projektů.
Úložiště, bezpečnost a zálohování
BitLocker: součást Windows Professional, mít zapnuté šifrování disku je známka slušného vychování.
Onedrive: Platím si předplatné Office 365 a kromě kancelářských aplikací tam využívám i cloudové úložiště. Když už je to za jedny peníze, že… Chvíli mi trvalo, než se mi podařilo sladit Onedrive s mým systémem ukládání a archivace, ale funguje to dobře a mám vše potřebné k dispozici online, synchronizované s počítačem. Je to taky první úroveň zálohování. Je potřeba si uvědomit rizika – co je v cloudu, je na internetu a pokud zná někdo login/heslo, může se tam podívat. Takže do synchronizované složky nedávám citlivá data a velké soubory, se kterými často pracuju (např. střih videa), protože synchronizace potom nestíhá a vše se zpomaluje. OwnCloud a jiné privátní cloudy – měl jsem ve firmě, ale musíte se starat o železo a správu, potřebujete elektřinu a prostor.
VeraCrypt: šifrovací program místo tajemně ukončeného TrueCryptu.
Genie Timeline: zálohovací program obdobný Time Machine – průběžně archivuje na externí disky nebo do cloudu, umí se vracet ke starším verzím souborů.
Média, kreativita
Paint.net: nejsem grafik, takže nepotřebuji Photoshop, Illustrator, Gimp, stačí mi Paint.net. Je zdarma, umí vrstvy a má spoustu filtrů. Snad kdyby ještě uměl víc pracovat s textem.
Corel Videostudio: používám hlavně pro tvorbu tutoriálů a edukačních videí, takže nic náročného nepotřebuji a cena příznivá (když počkáte např. na Cyber Monday).
FlashBack Express: Free verze videoeditoru, která má báječné snímání obrazovky, lepší než VideoStudio nebo Camtasia.
Photopea.com: pro načtení PSD souborů
Fleeq.io: webová služba pro vytváření tutoriálů – pracujete se slajdy, na které vkládáte screenshoty, můžete doplnit textem, animovanými šipkami, zoomujete. Jednoduché a nepotřebujete stříhat videa. Pak k tomu vložíte nahraný voice-over, embedujete na web nebo vyexportujete do souboru video.
Audacity: kvalitní zvukový editor (zdarma).
Komunikace
Outlook: říkejte si, co chcete, není lepší offline klient než Outlook. Ano, má své neduhy (IMAP), ale Thunderbird a další se na něj dívají z velké dálky.
Skype: Skype je pro mě jedno z důkazů počítačového pokroku posledních 20? let. Používám každodenně – hovory domácí i zahraniční, videokonference, sdílení obrazovky i text chat. Takhle nějak jsem si představoval budoucnost, když jsem byl ještě malý kluk.
Zopier: VoIP klient pro telefonování z pevné linky na počítači. Nechci na svých projektech uvádět svůj mobil a tak jsem si pořídil pevné číslo (české i zahraniční) a buď se mi dovolají na spuštěný Zoiper, když jsem offline, tak se mi hovor přesměruje na mobil.
Vývoj aplikací (nejsem programátor)
Občas si něco zautomatizuji a v počátečních fázích nějakého projektu si rád udělám jednoduchý prototyp aplikace, než to pošlu skutečným programátorům k vývoji.
Umět aspoň trochu programovat ušetří hodně práce i peněz a měl by to dnes umět každý středoškolák. Takže jsem se časem naučil základy PHP, C#, Visual Basicu a SQL. Programátor ze mě nebude, ale jsem rád aspoň za to málo, co umím.
MS Visual Studio: verze Community je zdarma, má dobrý IDE editor i SQL. Jen pro jednoduché aplikace je to kanón na vrabce.
Laragon: vývojářský kit Apache/PHP/MySQL. Je rychlý a bezproblémový, pro mé potřeby ideální. Navíc umí automaticky vložit projekt ve WordPressu – založí uživatele, DB, nainstaluje wordpress, přidá do windows virtuálního hosta – vše zabere jen minutu času, co si víc přát.
MS Excel: já vím, programátoři se mi vysmějí, ale když si chci rychle naprogramovat malé udělátko, tak zapnu excel, vytvořím si v něm formulář, nahraju makro, doplním do něj kód a hotovo. Odpadá nastavování, zakládání projektů a další režie. Párkrát se mi už stalo, že v rámci firemní automatizace jsem si něco připravil ve Visual Studiu, ale když jsem pak agendu potřeboval někomu předat, tak bylo lepší to předělat do Excelu, protože s tím umí pracovat každý (např. příprava souboru pro hromadné odesílání plateb).
Utility
PSPad – každý má svůj oblíbený editor, já mám český PSPad, především kvůli zabudované možnosti konverze diakritiky. Zdarma.
Total Commander – pracovat s TC je pro mě mnohem rychlejší, než s průzkumníkem. Asi stokrát. A vyplatí se ho pořídit už jen kvůli propracované funkci hromadného přejmenování souborů.
WinRAR – vytváření archivů Zip a Rar. Důvodem pro Rar bylo, že v době koupě uměl šifrování AES a WinZip ne. Teď už to asi taky umí.
Stardock Fences & Start10 – první utilita na ploše vytváří různé oblasti, do kterých je možno přehledně organizovat ikony souborů a složek. Druhá je vlastně původní tlačítko Start z windows 7.
—
PS. Vím, že vytvořit vlastní software je náročné a drahé, tak se snažím mít vše legální a někdy přispět i na free software. Na druhou stranu, některé aplikace jsou dost drahé, takže se vyplatí počkat si na nejrůznější akce (Black Friday a Cyber Monday).
Jsem od začátků novodobých počítačů vedený k Windows, umím mnoho vychytávek a zkratek, takže se ani nesnažím přejít na Apple, který má spousta lidí okolo. Nic proti Macům nemám, jen se nemám důvod se učit něco znova, když to současné funguje.
Máte nějaký tip na užitečný software (nemyslím hry)? Pokud ano, dejte vědět.